18 mars 2012

Tiger Ris

Jag fick min uppmärksamhet på ett roligt namn samt att det var ekologiskt och rättvismärkt certiferat. Tiger Ris säljs med 2 färger samt röda "revben" likt en tiger, ideal till sallad kan man läsa på paketet, låter det spännande att prova till min favorit salladsrätt : tonfisksallad (recept kommer snart här).

Riset sköljs och i kastrull med dubbel mängd av vatten startar vi att koka det
traditonella riset av Kerala, ett län i södra Indien, tiger ris tar alla karaktärer av dess ursprung : Blackwaters. Vi känner det direkt, efter några sekunder luktar det lite våt jord (lite konstig först men sedan blir det trevligt), som är en av egenskaperna av detta ris. 13 och 16 minuter och det är klart.

Innan jag gör salladen, måste jag smaka:
Mellan runt och långt ris, alla riskorn klistrar inte tillsammans, de är fasta men inte hårda, lika som en ballong med gelé i, som blir en jätte trevlig sensation när vi tuggar på det. Den lite "jordiga" smaken är här men blir fräsh och beorendeframkallande.

Perfekt till min salladmix, ska jag börja tänka på andra rätter det kan passa till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar